Iklan

Tuesday, April 28, 2009

Anwar Ibrahim Dari Kacamata AKU

Arini tetiba ada mood buat artikel berbaur politik skit.hehe

Siapa Anwar Ibrahim ni? Hebat sgtkah dia? Pandai sangatkah berpolitik? Ramaikah pengikutnya? Ramaikah pengaruhnya?

Jika ada sahabat bertanyakan soalan ini, jawapan aku hanya Ya, dia memang hebat. Dia antara politikkus terbaik Malaysia, Dia mempunyai pengikut yg sanggup dipenjarakan demi mempertahankan dia dan Pengaruhnya merangkumi Timur Dan Barat. Begitu hebat sekali kan Anwar Ibrahim ini. Sehinggakan Amerika yang terkenal ANTI ISLAM mengiktiraf beliau sebagai antara pemimpin Islam tersohor. Mengalahkan TG Hadi Awang, TG Nik Aziz apatah lagi Pak Lah Badawi. (p/s Najib terkeluar carta). Beliau ketika muda terkenal dengan kelantangannya berpidato. Bergiat aktif dalam Angkatan Belia Islam (ABIM ) bersama2 mantan Presiden PAS, Ustz Fadzil Noor. Antara perjuang Melayu yg mengadakan piket di Amerika suatu masa dulu. Beliau juga merupakan orang tengah dan diumpamakan tulang belakang kepada Pakatan Rakyat. Tanpa beliau mana mungkin DAP yg diketua oleh Lim Kit Siang akan bergabung mengembleng tenaga bersama2 PAS yg jelas memperjuangkan Negara Islam. Hebat bukan. Adalah sukar untuk mencari pemimpin seperti beliau ibarat seorang dalam sejuta rakyat Malaysia. Ketika PAS mengalamai krisis dalaman Parti baru2 ini, Segelintir penyokong setia beliau dalam PAS sanggup berusaha menentang sebahagian Ahli PAS yg menolak Anwar Ibrahim. Ahli PAS ini berpecah kepada dua, yakni sebahagian dikepalai oleh TG Hadi Awang manakala sebahagian lagi berlindung di balik TG Nik Aziz. Cikgu PA, Salah seorang veteran PAS, yg mencurahkan hampir separuh hidup beliau dalam memperjuangkan matlamat parti dikritik hebat kerana menolak konsep 16 Sept ciptaan Anwar. Beliau menolak dengan alasan yang kukuh,tetapi dikatakan berlidahkan Umno. Adeii. TG Hadi Awang juga dikritik kerana berbincang dengan UMNo dan terbaru dikritik kerana memperjuangkan kerajaan perpaduan. Sapa yang mengkritik ini? Presiden kah mereka ini? Presiden dikritik oleh orang bawahan? Mungkin orang akan berkata, kami PAS berlainan dalam Umno, kami bebas mengkritik pemimpin atasan kami. Celaka punya orang. Sedangkan sebelum ini, aku sering mendengar dari mulut2 pemimpin PAS bahawa mereka berpegang teguh kepada pemimpin yakni pemimpin yang dipilih oleh mereka2 sendiri selagi tidak bercanggah dari hukum2 Islam. TG Hadi Awang ada buat perkara yang menyalahi hukum Islam ke? Sebelum ini, TG Nik Aziz telah memperlecehkan pemimpin UMNO dengan berkata PAS memiliki pemimpin2 yang berkaliber dan juga secara jelas menyatakan bahawa beliau dan juga TG Hadi Awang lulusan Al Azhar. Tetapi kenapa beliau secara terbuka menyerang TG Hadi Awang.

Ada perkara yang aku muskilkan dalam hal ini. Kenapa TG Nik Aziz tidak pernah menghentam secara terbuka kepimpinan Anwar Ibrahim? (Maaf klau aku terlepas pandang atau dengar). Ketika heboh dengan idea2 gila babi seperti ahli2 parlimen BN akan melompat ke PKR, mengapa beliau tidak diCOP sebagai orang yg tidak bertamadun dan tidak mempunyai prinsip. Kerja gila beb, sampai sanggup kejar MP2 BN di Taiwan. Tak nampak ke ini semua cuma sandiwara mainan Anwar Ibrahim? Aku tgk sebijik mcm drama melayu. Layu semcam ja. Kini, ketika adun PKR melompat ke UMNO, mereka2 ini dikutuk dan dikecam. Tapi sedarkah saudara2 sekalian bahawa Anwar Ibrahim merupakan orang utama yang merampas SABAH ketika SABAH dibwah pembangkang suatu ketika dahulu. Kenapa hal2 ini tidak dibangkitikan. Setelah gagal dengan black september, Anwar Ibrahim berjanji akan merampas dari tangan BN lagi, kemudian gagal. Alasan yang diberi, terpaksa menurut syarat pemimpin PAS yg mahukan Melayu Majoriti dalam bakal kerajaan campuran. Tidakkah ini dipanggil munafik? Jika Kerajaan Pakatan Rakyat Memerintah comfirm Anwar yg dilantik jadi presiden. Takkan Limkit Siang nak jadi PM takpun takkan Lim Kit Siang nak bagi TG Hadi Awang jadi PM.haha. Dan jika ini terjadi adakah ahli2 PAS sanggup berimamkan Anwar Ibrahim?. Allahualam.
Amerika begitu hormat kepada Anwar Ibrahim? Aku rasa Sahabat2 sekalian lebih mengetahui bahawa Kristian dan Yahudi tidak akan sesekali menyokong atau mempertahankan Islam tanpa sebab yang menguntungkan mereka. Lihatlah di Palestine, Pimpinan HAMAS dihentam dan dikatakan 'terorist' manakala Fatah yg sekular dikatakn pejuang Islam sebenar. Pemimpin Iran dihentam kerana dikatakan mempunyai Nuklear sedangkan hakikatnya mereka takut dengan kelantangan pemimpin Iran itu sendiri. Saudara lebih mahir mengadili kes2 ini.

Mari kita imbas kembali suatu ketika dahulu, Mengapakah ketika zaman genting yakni ketika Umno dikemuncak kebongkakan mereka, Anwar Ibrahim memasuki UMNO sedangkan pemimpin2 ABIM lain dikepalai oleh Almarhum Ustz Fadzil Noor menganggotai PAS. Anwar ketika dihentam teruk ketika krisis 1998, beliau berkata tidak sesekali akan meletak jawatan dalam UMNO. Kerana apa beliau tidak mahu meletakkan jawatan? Tidak lain kerana beliau ingin menarik ribuan rakyat supaya bersimpati kepada beliau. Sedangkan jika beliau berkata Umno tidak dapat dibersih lagi dari dalam, mengapa beliau tidak dengan rela hati melepaskan jawatan seperti yang dibuat oleh mantan menteri Zaid? Drama melayu. Tidak akan kemana.

Ramai sahabat2 aku menyatakan bahawa mereka tidak menyokong Anwar Ibrahim, tetapi untuk menumbangkan Umno yakni kerajaan yang dikatakan zalim, PAS harus bergabung dengan PKR dan DAP. Tidakkah mereka terfikir jika kerajaan PR memenangi pilihan raya di Malaysia,Siapakah yang akan dilantik menjadi PM? berapa keratkah MP dari PAS jika dibandingkan dengan DAP yang secara terang menolak Islam. Sahabat ini akan menjawab, PR akan membersih amalan2 kotor, undang2 zalim dan yang paling utama amalan rasuah. haha. Bolehkah amalan rasuah dihapuskan oleh PKR ? Fairus, mantan timb menteri Penang terbabit dengan rasuah?hehe. Allahualam aku tak tahu benar atau tidak dakwaan ini, apa yang pasti, kerenah2 Fairus ini telah dikhabarkan kepada Anwar dan oleh kerana dipercayai menjaga Maruah PKR, Anwar memejam sebelah mata kes ini, sehinggakan ahli2 PKR tersebut membuat laporan kepada SPRM. Adeii. Mcm mana nak banteras rasuah(punca keruntuhan moral manusia) klau Anwar sendiri tak ambil tindakan untuk menyiasat kesahihan berita tentang Fairus dan kuari tersebut.

Inilah sebenarnya yang (bagi aku la) difikirkan oleh TG Hadi Awang. Dan cara terbaik menyelesaikan masaalah ini adalah mendekati UMNO (ketika lemah ) dan memaksa mereka memperbaiki dan menghapuskan undang2 zalim seperti ISA. TG Hadi Awang tak pernah bermaksud PAS akan bergabung dengan UMNO secara sah, cuma gabungan secara tak sah seperti Pakatan Rakyat hari ini. Kita melayu terlalu bodoh dalam politik2 ini. Lihatlah kaum Cina, mereka secara terang2 menggunakan perkara2 ini dengan mengugut diberikan perlbagai jawatan dan keistimewaan. Tidakkah mereka bijak jika dibandingkan dengan sesetengah melayu yg berimamkan Anwar Ibrahim? Kenapa tidak ketika Umno lemah kini, kita bergabung dan meminda pelbagai pelembagaan? Comfirm akan lulus kerana apa yang dipentingkan oleh Umno hanya kuasa. Adeii. orang2 melayu tak reti ambik peluang langsung.

Kini, PM baru Najib memperkenalkan idea satu Malaysia. Idea2 ini dikritik kerana dikatakan mengambil idea Anwar Ibrahim dan DAP. Mengapa mereka2 ini perlu mengkritik? Bukankah mereka sepatutnya berbangga idea2 mereka diterima oleh Najib? Adakah yang mereka pentingkan Jawatan bukan matlamat. Aku yakin sekiranya Najib ingin melaksanakan Hudud di Malaysia, TG Nik Aziz dan TG Hadi Awang antara orang2 yang bersyukur. Sedangkan jika Anwar ataupun pemimpin DAP, waaa, diorang curi idea kita.haha. Bodoh!!!.

Betulkah Anwar memperjuangkan Malaysia sama rata untuk semua kaum? Aku ramai sahabat yang menyokong Anwar. Salah seorng yg bernama ( terpaksa dirahsiakan ) ditanya oleh seorang kaum Cina (sahabat kami jugak), ada tak umah sewa area umah sahabat aku tadi. Sahabat aku ckp, ada tapi Cina depa takmau sewa,Melayu tak suka. Cina ini dengan rasa marah menjawab, Apa, cina bukan manusia kah? Hmm. InsyaAllah, artikel2 yang berkaitan diskriminasi terhadap kaum Cina, India dan tak lupa juga Indonesia akan aku postkan jika ada kelapangan. Aku berpegang kepada konsep, manusia itu serupa, semuanya makhluk Tuhan. Tiada lebih dan kurangnya. DAN bagi Islam yang membezakan kita hanyalah Iman kita kepada Allah S.W.T

14 comments:

TokBatin X said...

Apa, tak hebat ker DSAI? Satu dari jenama dalam arena politik.

Muhammad Abu Handhalah bin Kamil said...

hanya pendapat aku.
DSAI mmg hbt.
tapi bermuka2.
aku tak sokong dia.
sekian.

~lain org lain pandangan kan?~

kulupSakah said...

lu dtg cm sabtu ahad- 4ptg meor dan nik dah busking, pastu ngeteh sampai maghrib di annexe blkg cm..

meh bincang pasal dunia dan ubah ikut impian kita

m[i]era said...

pasal politik kew??

x minat

Anonymous said...

salam, tumpang lalu...

Al-Muary said...

DSAI berpemikiran sekular dan pernah mengeluarkan statement saya takkan layan apa2 tuntutan islamic state.Bagi ana DSAi harus ditolak.

Admin said...

dia ni tamak. tibe2 nk bertanding ketua pemuda. pahtu menang. phtu stat tu bergolak abes politik negara.

assaad said...

Pandangan saya DSAI? ini memang hebat. Tapi untuk kebaikan atau keburukan. Demontrasi yang anih-anih berlaku kerana DSAI laj puncanya.

Ini pendapat saya, kalau mereka yang taksub tak tahulah.

Semuga YB Najib dapat mengukuhkan BN dan bumiputra terjamin, semuga Malaysia di panfang tinggi di mata Dunia Antara Bangsa.

http://saatjais.wordpress.com/wang

a.b geldofg said...

maka bjaylah prcang strtgi saraf politik

xxxx said...

dsai pndi ckp sbnrnya.dia pndi main perasaan. first time dia naik dl pn sbb time tu kecoh psl melayu mundur n mahathir bawak masuk umno. dia pndi manipulate r.waktu dia kena fired taun 98.kl mmg kecoh.ak skolah waktu 2.bleh nmpk org naik antu sbb dia.-azhar-

anazkia said...

Tulisan yang begitu panjang, saya rasa, lebih dari 15.000 karakter. Tapi, mata saya tak berhenti menyudahinya...

alang said...

To all.

Thank to sahabt2 yang memberi komen. Saya sentiasa terbuka dalam menerima pujian(ehem) atau kutukan. Well setiap orang ada pendapat dan pandangan tersendiri. Majulah Politik untuk kita.haha.

Amani said...

DSAI pancing je kata MP akn lompat msk PR...last2 UMNO yg buat dulu...takut.

Unknown said...

Salam

DSAI memang bijak
Yang BODOH PIANG :-
1.Nik Aziz
2.Pak Lah
DSAI perancang ekonomi :-
1.Plan terbaru ekonomi,
adakan PILIHAN RAYA KECIL
BN habis duit,bertanding KALAH
DSAI Tolak Melayu
1.Tubuh PKR bukan join PAS
DSAI diakui memang handal,bijak,pandai berpidato.
Memang ahli politik yang terhandal Di Malaysia
Yang paling BODOH adalah orang Melayu yang tak mahu mengaku Melayu
kata Islam diutamakan tapi Tolak menyertai PAS kerana PAS perjuangkan Islam yang rata-rata terdiri dari orang Melayu.
Aku Tolak Anwar kerana PKR
Aku sokong Hadi Awang kerana PAS
Aku suka cara Tun Dr M berfikir...
Aku solat ikut sunnah Nabi saw
Jom solat Jumaat...salam