Iklan

Thursday, December 17, 2009

Kereta Terbakar Di Stesen Minyak

Sumber berita di sini .

Mengapa kebakaran boleh terjadi di stesen minyak? Ikut cakap suami mangsa, beliau tidak menggunakan telephone bimbit apatah lagi merokok.

Klau ikut pendapat aku, kebakaran mungkin berpunca dari aliran elektrik yg terhasil akibat geseran dari angin. Ketika kenderaan bergerak, rintangan angin akan menghasilkan arus elektrik. Sebab tu klau kita tgk lori2 dulu kala, dia akan pasang satu rantai besi dan diseretkan di belakang lori. Tujuan untuk mengalirkan arus elektrik ke bumi.

Takpun kita boleh tgk, kebanykan kereta RALLY akan pasang satu kabel colour hitam. Kabel nie sama tujuan dengan penggunaan rantai besi. TAPI ada segelintir pemilik kenderaan yg pasang kable nie, tapi biar terjuntai mean tak kena jalan/bumi. Diorang myb ingat benda tu just suka2 nak cantikkan kereta kut. Adoiya.

Apapun, senang je untuk menghilangkan arus elektrik nie. Just sebelum isi minyak, kita pegang dulu body kereta.

Cargas.

8 comments:

Werdah said...

Salam Alang,

info yg berguna..alhamdulillah.. boleh bg tau anak2

RARA said...

hello alang.

great info on ur site.
nak followwwww!

LuN said...

salam,
oh, tu eh fungsi kabel itam yg berjuntai kt blkg kete tu
heheh, x pnh tau pon ape. tq 4 the info anyway.
baeklah, lepas ni b4 isi minyak, mesti pegang kereta dulu! =)

LuN said...

salam,
oh, tu eh fungsi kabel itam yg dok bjuntai blkg kete tu.
baru tau.
tq for the info nway.
baeklah, lpas ni b4 isi minyak mesti pegang kete dulu! =)

handhalah ibnu kamil said...

info yang bagus alang.

tapi aku tak gna kereta lagi. tgk selalu lah. hehehe. :)

nanti aku bgtau ngan apak dan mama. heheh.

BulanBintang said...

Orang sekarang ni suka ambil mudah..Kat sinilah pentingnya knowledge & sharing the knowledge. Ada perkara kita nampak remeh, tapi kesannya sangat dasyat. Contohnya mcm penutup tingkap kapal terbang. Tak ramai orang tau kenapa mesti buka penutup tingkap kapal terbang sewaktu kapal terbang nak berlepas dan mendarat..

BulanBintang said...

Tak ramai org peka perkara mcm ni. Org selalu anggap remeh. Nilah kepentingan knowledge & sharing the knowledge. Aku rasa ramai juga yang tak tahu kenapa mesti buka penutup tingkap semasa kapal terbang berlepas dan mendarat..

Juice said...

juice tak penah tahu pun, dhlah umah juice sebelah petronas. rase2 boleh menyebabkan stesen minyak meletup tak? ngerinya...