Iklan

Monday, April 19, 2010

Rancangan Realiti Masa Kini

Mukadimah: Tahukah anda, pada tahun 80an, ada sesetengah Ulamak yg mengeluarkan fatwa bahawa menonton TV itu haram. Tetapi hasil perbincangan, dan untuk mengelakkan Umat Islam di Malaysia menjadi Jumud, fatwa ini ditolak.

Semalam, time tgh makan aku ter'tengok' satu rancangan realiti nie. Ya Allah, betapa teruknya Pemuda2 dan Pemudi2 Islam masa kini. Sikap malu hilang trus dari diri. Yg jantan tu, aku rasa macam ni pi COP tapak kaki aku kat Muka masing2. Yg betina tu aku nk je tarik telinga suh masuk kelas mengaji Quran. Ada gak paedah. Ni dah la tak PANDAI LANGSUNG menyanyi, siap menangis, ugut dan pelbagai lagi. Gila populariti kut.

Tanpa kita sedar, inilah salah satu senjata Yahudi dan Nasrani. Mereka2 ini telah bersumpah untuk mengalahkan umat Islam. Dan televisyen, movie, rancangan realiti nie antara agenda/strategies untuk menjatuhkan/melemahkan/ melumpuhkan orang2 Islam. Mungkin ulamak2/majlis fatwa kebangsaan boleh membuat satu keputusan mengenai program realiti begini.


Aku tak sokong pengharaman televisyen. Tetapi aku benci rancangan yg menunjukkan kebodohan dan memaparkan kedungungan masyarakat Islam di Malaysia yakni Melayu secara dasarnya.

3 comments:

ked :) said...

yup ! sokong 100 percenet !
HAHA :D
dunia dah rosak..tanda kiamat :(

Cik Qemm said...

berat persoalan ni. harus difikirkan bersama.

tp realiti tv show mmg buat ramai rosak. especially the youngsters. budak2 skang punye cite2 sume nk jd artis dah.

Anonymous said...

Like attentively would read, but has not understood