Iklan

Tuesday, July 7, 2009

Ada Apa Dengan Darjat ?


Manusia terlalu memikirkan tentang darjat dan pangkat. Mungkin sifat dan naluri seseorng yg bergelar insan membuatkan manusia terlalu memikirkan tentang darjat.

Apa ko ingt ko keturunan Rasullullah ko dapat masuk syurga? Pirahh. Klau perangai dh mcm bapa setan, minuman harian air kencing setan , lupakanlah. Apa, Aku tak dengar? Oo, ko anak Raja Bentan. So, ko bleh masuk syurga dengan status ko tu la eh? Apa, ko ingat ko ckp ko anak Raja Bentan, ko ada stiker VIP dekat kereta ko, Malaikat bagi ko laluan VIP masuk syurga eh? Haha. Bodoh. Apa, bapa ko ulamak tersohor ? Sapa bapak ko? Nik Aziz ? Badawi ? atau Tok Kenali? Apa, aku tak dengar. Ooo Mufti Negeri. Abis tu bapak ko boleh kasi ko masuk syurga la eh. Cit podahhh. Apa ko ingat, perangai macam setan time hidup, bila ko mati ,adik beradik ko buat kenduri arwah, suruh orang baca doa berjela2 ko boleh masuk syurga? haha. Bodoh.

Sedarlah wahai makhluk bergelar Insan. Semua insan itu sama darjat. Yg membezakan kita bukan status keturunan, harta kekayaan ataupun pangkat darjat. Yg membezakan kita hanya Amal sementara kita masih bernafas. Sesungguhnya Allah telah memberikan byk bukti yg menunjukkan kita ni asalnya dari yg Satu. Tiada beza antara kita. Tak percaya? Apa? mana bukti kita ni semua sama? Apa, kulit ko putih kulit aku hitam, apa yg sama?.....

Salah satu contoh yg nyata. Lihatlah kanak2 istimewa (syndrome down). Klau kita perhatikan, Mak bapak putih atau hitam, 'kebanyakan' rupa kanak2 ini sama. Anak Datuk? Anak Raja? semua muka kanak2 ini sama sahaja. Tidakkah ini membuktikan bahawa asal usul kita semua dari Yg Satu. Tetapi kenapa kita tak mahu mengkaji. Ataupun kita tak mahu mengakui? Entah lah. Selagi manusia itu tak mendekat diri pada Yg Satu, Maka selagi itu kita tak akan dapat menyelami asal hakikat Kejadian diri seseorang yg bergelar Insan.

5 comments:

TokBatinSenoi said...

Ko komen ape Alang? Sumue komen2 enabled... salah tekan kot!!!

salam.

patungcendana said...

kenapa marah2 ni alang...jom pergi tengok ice age 3...happy2...:-)

prettyrain said...

btul-btul.
jomla pi date sabtu ni.
hehehe.

patungcendana said...

aku suka la tengok cerita2 kartun...fav aku...shrek...hehehe

anazkia said...

Tak tahu nak cakap ape. Terkadang, secara tak sedarpun ia berlaku dengan sendirinya. Semoga saya di jauhkan dari sifat orang yang selalu menganiaya...