Iklan

Friday, October 9, 2009

Perempuan Lebih Ramai Merokok Dari Lelaki ?

haha. Nway, aku tak pernah buat kajian detail. Just dari pemerhatian aku, dari bilangan perokok , lelaki lebih ramai dari wanita. Tetapi sedarkah kalian, bilangan perokok baru, wanita sedang mendahului lelaki.

Korang boleh pergi ke KLCC sebagai contoh. Kebanyakan remaja lelaki, jarang menghisap rokok jika dibandingkan dengan remaja perempuan( bawah 25 tahun la). Ada satu situasi tu, aku terkejut melihat perempuan bertudung dan berbaju kurung dengan bangganya menyedut dan menghembus asap rokok di kaki lima KLCC. Perghh. Myb masyarakat kini telah berubah. Klau 5 tahun lepas, perokok perempuan kebanyakan terdiri dari perempuan2 yg boleh dikatakan agak " sosial". Tetapi, kini majoriti perempuan (yg aku selalu jumpa kat KL n Shah Alam laa) menghisap rokok. Sampaikan, kadang2 tu aku terpaksa tanya, ko hisap rokok ke tak? Klau hisap aku nak hulur kotak rokok aku.

Adik lelaki aku tidak menghisap rokok. Tetapi kawan perempuan aku yg sebaya dengan adik aku, bangga menghembus asap rokok di kedai mamak.

Tak percaya jugak? Pergi la ke kedai2 mamak, expecially lepas pukul 10 malam. Korang akan dapat lihat kebanyakan perempuan menghisap rokok. Dunia dah nak terbalik gamaknya.

9 comments:

Na Shari said...

Akak dah tak heran sangat dengan senario ni...Kat area rumah akak ni dah selalu sangat akak tengok org perempuan hisap rokok. Kadang-kadang tu diorang macam bangga pulak hembus asap rokok tu kat kita...

Werdah said...

Salam alang,

Subhanallah! apa nak jadi dgn mudi2 zaman sekarang kan! tapi insyaAllah ramai lagi yg masih menjaga tatacara hidup yang baik.. kpd mereka ini mudah2an suatu saat mereka insaf dan kembali ke pangkal jalan...amiin.

Faizal@PeJAY said...

yeke.statistik pompuan yang merok mana

ain fathihah said...

ada kajian?

maybe betul.

saya, alhamdulillah.
setakat ni kawan2 perempuan dan saya sendiri, tak jumpa lg yg merokok.

masing2 nak jaga kesihatan,
utk lahirkn generasi yg sihat pd masa akan datang. hehe

tahu kan? perempuan merokok meningkatkan risiko kecacatan janin dalam kandungan.

huhu

patungcendana said...

mungkin la kot...

patungcendana said...

re...tak mahu menjadi layang2...:-)

nizaa said...

sy ada member perempuan yg merokok..katanya nk kuruskan badan.. tak mau makan, so hisap la rokok.. tapi tgk tak kurus2 sgt pun..wakakaka..

qieynah said...

kenapa nak hairan? bukan haram kan? stakat nak kata tak manis pempuan merokok, tu alasan lapuk. kalau xnak perempuan merokok, laki pon kena la stop merokok...

Anonymous said...

skrg ni da x leh wat apa2,adik ipar aku baru 20 thn da dpt lesen merokok dari mak mentua aku.marah mcm mana pun dia merokok gak.