Iklan

Thursday, October 22, 2009

Politik Malaysia Kini

Pilihan Raya Permatang Pauh. Anwar Ibrahim menang besar. PR ckp rakyat dah berubah. Rakyat Mahupun Perubahan. BN zalim.

Pilihan Raya Bukit Gantang. DS Nizar menang. PR ckp sekali lagi, rakyat dah berubah. Rakyat mahukan pembangunan. Rakyat marah atas kejatuhan Perak ke tangan BN.

Pilihan Raya Bagan Pinang. TS Isa Samad menang. PR ckp, Polis tak adil. Spr memanupulasi undi, Media menyebarkan propaganda, undi POS ditukar.

Oiii Politikus2 dan penganlisis politik PR. Pilihan raya permatang pauh dengan Bukit gantang, SPR adilkah? Polis adilkah, Media2 menyebarkan propaganda unduk calon2 PR kah? undi pos tak dimanupulasikah?

Terima lah hakikat. Rakyat kini, tidak memilih calon berdasarkan PARTI. Kita di era global. Rakyat memilih berdasarkan Calon dan kredibiliti. Rakyat dah cukup muak melihat calon2 yg dipilih berdasarkan PArti. Lihat lah Ibrahim Ali. Menang atas tiket PAS. Tapi menentang PAS. Lihatlah OSman Jailu dan apa nama dari PKR dan DAP, melompat ke BN. Lihatlah zahid bekas menteri, melompat sana sini.

Orang bagan pinang mengundi kepada orang yg mampu membela nasib mereka. Rasuah yg TS Isa samad lakukan tidak memberi kesan selagi mana TS Isa samad berbakti dan mengambil berat di kawasan Bagan Pinang.


Realiti Politik Di Malaysia sudah berubah. Wahai rakan2 dan lawan2. Kini tiba masanya untuk kita mengundi berdasarkan calon. Bukan Parti2 yg bertanding. Kelemahan BN yg menyebabkan tersungkurnya di byk kawasan adalah kerana faktor calon yg tidak mendapat sokongan rakyat. Calon2 yg dipilih sebelum itu(dizaman awal kenaikan Paklah) lebih suka mengangguk dari memberi pendapat.


Adeh. Apa nk jadi ngn Politik kita kini. :D

6 comments:

cahayachenta said...

aku hanya sokong 1 tu je.. walau sapa pun calon yg diletakkan, aku akan tetap mnyokong 1 parti tu je...

buat apa nk ubah2 sedangkan kita dh aman berpuluh2 tahun...

kimisai said...

sokong la mane2 jgn menyesal sudah..!!!

tp gua rase dah ok kot dah 50 thun merdeka dah maju dah berkembang pesat dah..kan

wat pe nk tukar2...

kimisai said...

rep :
gua budak maktab la...gua join diorang..dah kat s.a, so banyak la budak UITM...lain hari beb lu kene turun..

kirana said...

Politics is dirty and politicians are boring people.... Neyyyyyy.... say no to 'bad' politics.

nooriman said...

apa pn...kita kena tgk dasar perjuangan parti...adakah bN mmperjuangankan dasar islam yg betul...jgn semata2 50thn kita idup merdeka kita bley anggap kita hidup dlm kerhedaan ALLAH

nooriman said...

apa pn...kita kena tgk dasar perjuangan parti...adakah bN mmperjuangankan dasar islam yg betul...jgn semata2 50thn kita idup merdeka kita bley anggap kita hidup dlm kerhedaan ALLAH