Iklan

Monday, May 26, 2008

Experience Vs Theorytical

Sejak memulakan tugas di Faber ni. Aku sedar satu perkara. Theory tanpa pengalaman takkan membawa kita ke mana. Seorang brader tanya aku,apa alat yg dia tgh pegang,n tergugup aku nak menjawab. Alat tu salah satu component dalam sistem air-cond A.C.P.U. Penat aku fikir, compressor,tak mungkin. Condenser tak logik,Nak kata tabung gasses kecik sgt... Selepas berdiam seketika,brader tu pun jawab, ni lah dry filter. Tergaman aku. Uik,besar gak rupanya dry filter. Selama ni aku tgk dalam lab kecik je.hehe. Malu aku. Nama je degree mechanical. Tapi part mechanical pun aku taktau. Selepas tue dia pun tanya aku apa kegunaan dia,dengn selamba aku pun menjawab untuk menghalang air dan habuk dari masuk dalam sistem air-cond. Brader tue senyum. Mungkin dalam hati dia kata,budak ni taktau jenis barang.Just tau menghapal je.hehe. Ni secebis pengalaman yg aku dapat disini. Tapi adakah experience lagi penting dari theorytical?? Tu persoalan aku. Terngiang2 dalam benak fikiran aku. Yg mana lebih penting. Klau experience lebih penting tak guna aku belajar tinggi dan lama2 sampai bertahun2. Baik aku masuk pusat kemahiran and then jd mahir. Takyah belajar tinggi2. Akhirnya persoalan aku terjawab apabila brader Hisyam cakap kat aku. Kita sepatutnya belajar untuk tidak melakukan kesilapan. Bukannya belajar dari kesilapan. So klau sesiapa kata kena belajar dari experience it means dia belajar dari kesilapan. hehe. So, bagi aku dua2 sama penting. Brader yg tanya aku filter dryer tu aku rasa dia tahu setiap component dan cara untuk mengatasi problem yg timbul,tapi dia tahukah macam mana nak kira wet vapor, nak modified system tu supaya load makin bertambah? Klau dia paham ALhamdulillah la. Tapi aku rasa berkat pengajaran En Azman, Aku paham step2 dia. Tu je la terfikir di benakku kala ini. Erm, aku teringat salah sorang bekas calon untuk dun bukit bintang. Dia buat satu buku yg tajuk dia tak salah aku Dare to Fail. Dia dah bertanding 2 penggal kat Bukit Bintang tapi tewas teruk. Selepas buat analysis dia cakap peluang dia takdak kat Bukit Bintang. N then pilihan raya yg lepas dia bertanding kat Puchong tp stil kalah. APa punya bodoh dia, sebelum bertanding,buat analysis siap2. buat survey,buat soal selidik tgk brapa byk penyokong dia.Then baru ambik keputusan nak bertanding. Tapi aku rasa dia ada niat lain bertanding. Dia nak promotekan buku dia. Klau dia sendiri tak gagal mcm mana org nak tiru dia. SO sapa yg beli buku dia lah org yg bodoh. So kesimpulannya , mana2 pakar motivasi/guru2 pengalamn dan sebagai nya yg kata kita harus belajar dari kesilapan adalah bodoh! Kita sepatutnya belajar untuk tidak melakukan kesilapan.
p/s brader hisyam tu technician lepasan ILP.

No comments: