Iklan

Wednesday, May 28, 2008

Lift

Semua org tau lift tue apa kan. Tapi pernah tak korang terfikir macam mana sistem lift. macam mana lift bergerak. Apa ada atas lift. Bawah lift. Dalam lubang lift tu. Actuly tadi aku first time masuk dalam lubang lift. Tadi,lift tgh kat Faber Tower panas. So nak trace prob tu,abg syam masuk dalam lubang lift tu. Tgk bawah lift tu. And dia ajak aku sekali. Bleh belajar. First time masuk dalam tue aku rasa seram gila. First kitaorg g tingkat bawah skali. Basement 3. Pastu naikkan lift ke atas then abg syam bukak pintu lift tu. Aku nampak macam satu kolong gelap yg kita tak dapat bayangkan dalam mana lubang tu. Seram bangat seh.

Aku kat atas bumbung lift

Pastu dah dapat tau apa prob dia abg syam ckp kat aku,nak naik roller coster tak. Aku pun ngn terketar2 bleh la nak try. Pastu dengan berdiri atas bumbung lift,Kami naik ke tingkat 20 dari basement 3. Fuhh seram beb. Rasa cam nak melambung je.Hehe. Nasib baik turun ke bawah dia slow kan dianya speed. Actuly lift kita bleh kawal speed kat atas bumbung dia. Kat sini gak aku belajar sistem lift. Selama ni aku ingat lift pakai takal. Bila naik ke atas dia gulung pastu bila turun dia lepaskan kabel tu. Tapi rupanya lift ni dia guna sistem pemberat. Bila lift naik pemberat tu akan turun ke bawan dan sebaliknya. Kira klau overload mean lebih dari load pemberat tu la.

Ni dianya sistem control atas bumbung lift

Ni pemberat tu. Yg atas tu bulat adalah takal. Yg besi hitam bawah tu adalah pemberat lift.

Bawah ni plak antara pic aku dalam lubang@sistem lift.

Pic menunjukkan lift sebelah tgh bergerak. Bahaya wooo. Klau sangkut gerenti mati or paling ringan masuk I.C.U

No comments: