Iklan

Friday, January 22, 2010

Apasal Hang Solat?

Cerita satu:

Korang pernah tak dengar ayat mcm nie, Korang sembahyang untuk apa? Sebab apa dan kenapa. Sembahyang tu kulit je, isi yang penting. So klau dah dapat isi, nak sembahyang buat apa lagi...

Ada salah sorang member aku mcm nie. Tapi dia tak pernah ckp direct ngn aku. Klau dia ckp direct ngn aku, mau aku bagi pelempang laju2. Oi, kepala otak lu sembahyang tu takyah buat. Gua tau lu blajar ilmu yg apa org panggil, Hakikat? Tapi klau dah Mahaguru lu ckp takpayah sembahyang tak payah la ikut. Nampak sgt dia tu sesat. Lu tau tak berapa kali Muhammad naik turun langit mintak bagi kurangkan solat. Tu maknanya sembahyang tu penting.

Cerita dua:

Aku ada member yg berniaga kat uptown shah alam. Dua tiga hari lepas dia selalu kena serang dengan geng2 yg mengaku diorang ni `Hakikat'. Diorang ckp, buat apa member aku jual buku2 agama mcm nie. Takdak guna. Sampaikan ada satu kejadian tu, sorang minah ni ngn rambut kaler air karat datang tanya dia, Dia dah khatam belum bab2 apa kejadah ntah. Adehhh.

Kepada pengikut or pengamal ajaran2 pelik ni, insaf la wei. Aku tak layak untuk kata ajaran korang ni sesat. Cuma satu je aku nak ckp, klau la korang nie buta sangat agama, Ikut apa yg imam Syafie ckp dah la. Ni agama tak tinggi mana dah pandai kata sembahyg tu tak wajib. Sembahyang tu kulit je. Adehhhh

Last word dari aku; Semua benda ciptaan Tuhan mempunyai kulit kecuali satu benda je. Najis atau bahasa kasarnya taik. So klau korang buat isi tak buat kulit, apa beza korang ngn taik?


P/s Nak serang aku, serang la. Ada aku kisah. Selagi kudrat aku ada, selagi akal aku masih sempurna, biar tersungkur rebah tapi berundur pantang.

5 comments:

Werdah said...

Salam Alang,

Ramai betul yg tersesat dgn ilmu sesat ni.. ramai juga yg tak sesatpun tak sedar solat tu tiang ugama. Kalau tak ada tiang robohlah... (Mohon perlindungan dp Allah dijauhkan bala ini)

Anonymous said...

ilmu hakikat ni mmg ada dan betoi, tapi tatau camne diorg ni blh tersesat..
klu korg tnye wali2 pon, diorg tau ilmu ni..
mmg btol pon..
tapi klu hakikat tanpa syariat dah sesat la tu..
solat ni syariat..
hakikat ni ilmu dalam je..
diorang ni tatau cmner leh tsesat ntah..
silap berguru kotnye..

alang said...

Anonymous, kalau boleh letak nama lagi bagus. Bukan apa setiap ciptaan tuhan itu bernama. Ilmu tentang nama itulah antara ilmu yg membezakan antara Adam a.s dan Malaikat.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

satu kumpulan dengan ayah pin
mirza gulam ahmad
rasu melayu
kenapa la tak di sergah diorang

Anonymous said...

Salam alang, Kekna ni. Blog akak tu akak tak tau la..Akak pun dah tak boleh nak login. Tau-tau je dah private. Haiya...Siapa pulak la yang main-main dengan akak ni. Takkan la dia boleh tau password akak.So, bila dah jadi macam ni..akak takmau la ada blog. sekarang ni lepak kat facebook je...Aman sikit hidup akak... :)

Yang cute lagi chubby,
Kekna